Skip to main content

توصیه هایی برای تغذیه گوساله ها در هوای سرد

بحرانی‌ترین و پرهزینه‌ترین دوره رشد گوساله در پرورش گوساله های شیری، دوره قبل از شیرگیری است. در طول این دوره گوساله ها مستعد آسیب در استرس سرمایی، با دمای بحرانی پایین‌تر از 10درجه سلسیوس برای گوساله‌های تازه متولد شده و صفر درجه سلسیوس در گوساله های بزرگتر هستند. استرس سرمایی در گوساله ها می‌تواند منجر به تبدیل ذخایر چربی بدن به حرارت و در نتیجه کاهش وزن شود. علاوه بر این گوساله‌هایی که استرس سرمایی را تجربه می کنند سیستم ایمنی مخاطره آمیزی را خواهند داشت و برای ابتلا به بیماری مستعدتر می شوند. در نتیجه رعایت توصیه‌ های تغذیه ای گوساله ها در هوای سرد و شرایط استرس سرمایی بسیار مهم و ضروری می باشد.

بهتر است در هوای سرد، اگر از بطری ها یا سطل‌های جداگانه برای هر گوساله استفاده می کنید، تغذیه شیر یا جایگزین شیر روزانه را بیشتر کنید یا از یکی از سه روش زیر بهره بگیرید:

  1. یک وعده غذایی را به سه وعده غذایی افزایش دهید.
  2. حجم تغذیه شده را به سه برابر افزایش دهید.
  3. کل مواد جامد تغذیه شده را افزایش دهید.

جایگزین‌های شیر در تغذیه گوساله ها

تولیدکنندگان برای اطمینان از عدم استفاده بیش از 15% کل مواد جامد در جایگزین شیر، بایستی با متخصص تغذیه مشورت کنند.

جایگزین‌های شیر مرسوم بایستی حاوی حداقل (براساس هوا خشک) 20% پروتئین، (22 تا 24% پروتئین اگر حاوی پروتئین های غیرشیری مثل پروتئین سویا یا پودرماهی است) و حداقل 15٪ چربی باشند. منابع چربی در جایگزین شیر مانند چربی شیر، پیه (انتخاب گریس سفید یا پیه خوک، بر روغن‌های گیاهی ارجحیت دارند) توسط گوساله به میزان ناچیزی استفاده می‌شوند. جایگزین های حاوی 15 تا 20 درصد چربی به ویژه برای گوساله هایی که در محیط‌های سردتر هستند ترجیح داده می‌شوند. به طور کلی جایگزین های شیری که حاوی تمام محصولات شیر باشند، بهتر از آنهایی هستند که حاوی پروتئین های گیاهی، روغن های گیاهی، یا پروتئین ماهی هستند.

اگر قصد دارید از جایگزین شیر که حاوی منابع پروتئینی غیر شیری است تغذیه کنید، توصیه می‌شود استفاده از آن قبل از سن 3 هفتگی شروع نشود. بعد از هفته سوم، گوساله ها بهتر قادر به هضم بهتر فرمولاسیون با منابع پروتئینی غیر شیری هستند. گوساله ها همچنین می توانند با شیرهای ورم پستانی وآنتی بیوتیکی در صورت سالم بودن و عاری بودن از استافیلوکوکوس، مایکوپلاسما و/یا کلی فرم تغذیه شوند. اگر قصد دارید گوساله ها با شیر دور ریز تغذیه شوند، پاستوریزاسیون این شیر توصیه می شود.

شیر باید در دمای حداقل 38/6 درجه سلسیوس یا درجه حرارت بدن تغذیه شود. اگر به دنبال یک برنامه سریع هستید، از یک جایگزین شیر با محتوای پروتئین افزایش یافته (26 تا 28 درصد) و محتوای چربی کاهش یافته (15 تا 20 درصد) استفاده کنید. علاوه بر این از یک مکمل چربی تجاری برای افزایش محتوی انرژی در شیر یا جایگزین شیر می توان استفاده نمود. با این حال پیشنهاد می‌شود از محصولاتی که به طور خاص برای مخلوط شدن با مایعات ساخته شده‌اند، استفاده گردد.

میزان ماده خشک و چربی مورد نیاز در تغذیه گوساله‌های نژاد کوچک و سنگین

در حال حاضر مطالعات توصیه می‌کنند گوساله های نژاد کوچک 0/589 کیلوگرم ماده خشک با 0/136 کیلوگرم چربی مصرف کنند و گوساله های نژاد سنگین از 0/907 کیلوگرم ماده خشک و 0/226 کیلوگرم چربی در روز، علاوه بر استارتر گوساله وآب تمیز استفاده کنند.

نحوه و میزان مصرف آب در تغذیه گوساله ها در هوای سرد

در اختیار گذاشتن روزانه آب تمیز در آب و هوای بسیار سرد (به صورت چند بار در روز) به دلیل یخ زدن آن ممکن است ضروری باشد. در طول دوره سرما باید پیش از تغذیه آن را تا درجه حرارت بدن گرم نمود. مصرف آب بایستی به میزان 3/78 لیتر در روز برای ماه اول و 7/57 لیتر در روز برای دومین ماه قبل از شیرگیری باشد.

تغذیه گوساله‌ها در هوای سرد با استفاده از مخلوط غلات به شکل استارتر

علاوه بر شیر یا جایگزین شیر، چند روز بعد از تولد، دسترسی آزاد به گوساله برای استفاده از مخلوط غلات به شکل استارتر داده شود. استارتر گوساله باید حاوی حداقل 18 درصد پروتئین بوده و برای تشویق گوساله به شروع غذا خوردن در سنین اولیه خوش خوراک باشد. علاوه بر این، در حال حاضر استارترهای گوساله با 22 درصد پروتئین برای تسریع در رشد در بازار موجودند.

باید توجه داشت تغذیه بیش از حد پروتئین در جیره ممکن است منجر به اسهال یا مدفوع آبکی شود.

شکل فیزیکی استارتر نیز مهم است، استارترهای درشت و/یا پلت شده بهتر از استارترهای خیلی ریز شده هستند. در سن دو هفتگی گوساله باید حدود 680 گرم استارتر بخورد.

یونجه با کیفیت بالا نیز باید، نزدیک به شروع زمان از شیرگیری داده شود. گوساله‌ها معمولاً بین سنین 6 تا 8 هفته از شیر گرفته می‌شوند، اما نبایستی از شیر گرفته شوند مگر اینکه حداقل 900 گرم استارتر گوساله و آب آشامیدنی به مدت حداقل سه روز متوالی مصرف کرده باشند. استفاده از الکترولیت‌ها در زمانی که گوساله بر اثر بیماری آب از دست داده باشد، می‌تواند مفید باشد.

 

دانلود مقاله


مقالات دیگر

اطلاعات تماس

از روش های زیر میتوانید با ما در ارتباط باشید:

  • آدرس: اصفهان، خیابان جی، ابتدای خیابان تالار، ساختمان سپاهان‌دانه

  • سامانه ندای مشاور: 35080-031

  • آدرس پست الکترونیک: info@sepahandaneh.com


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت  سپاهان دانه پارسیان می باشد.