Skip to main content

مرغداری هوشمند

تصویری از یک مرغداری هوشمند

مرغداری هوشمند یک رویکرد نوین در صنعت مرغداری است که از فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیا (IoT)، دانش رباتیک، هوش مصنوعی (AI) و تجزیه و تحلیل داده (Data Analytics) استفاده می‌کند. در یک مرغداری هوشمند، سیستم‌ها و سنسورهای مدرن برای اندازه‌گیری و کنترل آب و هوا، دما، رطوبت و سایر پارامترهای مهم در محیط پرورش طیور استفاده می‌شوند.

این فناوری‌ها به کشاورزان این امکان را می‌دهند تا به طور دقیق تر محیط پرورش را مدیریت کنند، عملکرد مرغ‌ها را ارزیابی کنند و قابلیت پیش‌بینی و پیشگیری از مشکلات را داشته باشند.

به عنوان مثال، با استفاده از سیستم هوشمند می‌توان دمای محیط را به طور خودکار تنظیم کرد و در صورت افزایش یا کاهش نامناسب به صورت خودکار هشدار داد. همچنین، سیستم هوشمند می‌تواند از طریق تحلیل داده‌ها از بیماری‌ها و عوارض مختلف مرغ‌ها پیش بینی کند و بهره‌وری و سلامتی آن‌ها را بهبود بخشد.

نقش ربات متابولیک در مرغداری هوشمند

مرغداری‌ها مشمول هزینه‌های مختلفی می‌باشند و بخش عمده هزینه‌ها در یک واحد مرغداری را خوراک تشكیل می‌دهد كه حدود 50 تا 70 درصد کل هزینه‌های تولید را شامل می‌شود.

در حال حاضر سیستم‌های خوراک‌دهی طیور موجب اتلاف بخش قابل توجهی از خوراک می‌شوند و میزان مصرف خوراک، نمودارهای رشد پرندگان و سایر عوامل محیطی مؤثر را در زمان واقعی محاسبه نمی‌کنند.

در این روش‌ها طیور براساس نیاز واقعی خود غذا نمی‌خورند این موضوع موجب افزایش تنش و درگیری در میان آنها می‌شود که از جمله عوارض آن می‌توان به افزایش میزان تلفات و کاهش بهره‌وری و سوددهی اقتصادی اشاره کرد. از این رو بهره‌مندی از مرغداری های هوشمند می تواند عاملی اثربخش در جهت جلوگیری از این قبیل معضلات باشد.

ربات متابولیک که در سال 2013 کشف شد یک فناوری نوین در مسیر تحقق اجرای مرغداری‌‌های هوشمند محسوب می‌شود که پرورش‌دهندگان را قادر به تنظیم اتوماتیک و دقیق مقدار و نرخ استفاده از خوراک در زمان واقعی می‌سازد.

ربات متابولیک دارای الگوریتم‌های نرم افزاری مختلفی براساس سن و نژاد پرندگان می باشد. هدف اصلی سازندگان این ربات بهبود فرآیند تولید همگام با افزایش سطح رفاه و آسایش حیوانات است. از آنجا که بیش از 35 درصد از منابع پروتئین جهان از طریق تولیدات طیور تأمین می شود این ربات‌ها در آینده این صنعت، نقش مهمی خواهند داشت.

صرفه جویی در مصرف غلات

حدود 65 درصد از گندم و ذرت جهانی در بخش تغذیه دام و طیور به مصرف می‌رسد، این فن‌آوری موجب صرفه جویی بیش از 6 درصد در غلات مصرفی می‌شود.

با استفاده از این ربات‌ها نیاز به وجود تکنسین در سالن‌های پرورش از بین رفته و خطای انسانی بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این سیستم می‌تواند بطور خودکار مصرف خوراک را در سالن‌های پرورش طیور براساس ژنتیک، سن، نژاد و نیاز واقعی جوجه تنظیم نماید.

کنترل صحیح متابولیسم، سلامت و رفتار اجتماعی پرندگان افزایش 10 الی 20 درصدی سوددهی اقتصادی را بدنبال خواهد داشت که این مهم پیرو استفاده از ربات متابولیک در مرغداری های هوشمند حاصل می‌گردد.

برخی نتایج مثبت استفاده از ربات متابولیک در سالن‌های پرورش طیور (مرغداری):

  • کاهش وقوع اختلالات ماهیچه‌ای در طیور (که در اثر روش‌های خوراک‌دهی کنونی ایجاد می‌شود)
  • کنترل مستقیم خطوط تولید
  • کاهش استرس پرندگان
  • کاهش هزینه و اتلاف خوراک
  • ارزیابی سطح احتیاجات با توجه به ژنتیک و سن برای بهبود ضریب تبدیل
  • مصرف غذای سالم‌تر برای جمعیت‌های انسانی و همچنین ایجاد آسایش بیشتر برای طیور

در نتیجه، مرغداری هوشمند می‌تواند منجر به افزایش تولید، کاهش هدررفت منابع و بهبود شرایط حیاتی مرغداری بشود.

 

دانلود مقاله


مقالات دیگر

اطلاعات تماس

از روش های زیر میتوانید با ما در ارتباط باشید:

  • آدرس: اصفهان، خیابان جی، ابتدای خیابان تالار، ساختمان سپاهان‌دانه

  • سامانه ندای مشاور: 35080-031

  • آدرس پست الکترونیک: info@sepahandaneh.com


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت  سپاهان دانه پارسیان می باشد.