Skip to main content

هفت دلیل برای اینکه چرا جوجه‌ها هورمون مصرف نمی‌کنند؟

مصرف هورمون در جوجه‌ها

دغدغه مصرف هورمون در جوجه‌ها چند سالی است که حساسیت زیادی ایجاد کرده است. بسیار اتفاق افتاده که در برخوردهای روزمره در موقعیت‌های متفاوت مثلا صندلی مجاور شما در هواپیما و یا در اجتماعات وقتی فرد مقابل متوجه می‌شود که شما به نحوی در رابطه با صنعت پرورش طیور و یا تغذیه طیور می‌باشید، این سوال را از شما پرسیده که: “چرا شما به غذای جوجه‌ها هورمون اضافه می کنید؟!”

فرم پرسشی سوال که، چرا؟ به جای اینکه آیا؟ بر میزان بالای اطلاعات غلط شایع در بین افکار عمومی تاکید دارد. در صورتیکه همه صاحب نظران صنعت تغذیه به سادگی از نادرستی آن اطلاع دارند.

اخیراً در نمایشگاه بین المللی در آتلانتا بیش از هزار کمپانی که محصولات مربوط به تغذیه طیور را ارائه می‌دادند وجود داشت؛ با این وجود حتی یک مورد از محصولات مرتبط با بازاریابی هورمون در رابطه با طیور وجود نداشت. با این وجود این سوال به ذهن متبادر می شود که از کجا این نگرش به افکار عمومی وارد شده که هورمون، مرتبط با صنعت محصولات طیور می باشد؟

در طی چندین سال گذشته، بعضی از تولیدکنندگان محصولات تغذیه‌ای طیور در تبلیغات خود تاکید می کردند که این محصول فاقد هرگونه هورمون می‌باشد. این موضوع به نحوی این مفهوم را به افکار عمومی القا می‌کند که شاید در سایر محصولات شرکت‌ها هورمون موجود می‌باشد و یا این ذهنیت ایجاد می‌شود که در گذشته این چنین نبوده است.

دلیل دیگری که ممکن است شک مصرف هورمون در جوجه‌ها را القا کند این است که رشد سریع جوجه گوشتی به روش امروزی در مقایسه با باور معمول از شیوه سنتی پرورش، مسلماً نیازمند یک فرآیند جادویی و بمب انرژی می‌باشد و بنابراین این تصور غلط ایجاد می‌شود که قطعا در این مسیر هورمون‌ها هستند که نقش بازی می‌کنند و اصرار صنعت طیور بر سلامت محصولات برای مصرف کنندگان سعی بر پوشاندن این موضوع می باشد.

در اینجا مقصود اصلاح این باور که هورمون ها مورد استفاده قرار می گیرند نیست، بلکه با یک گام به جلو با دلایل موثق این که چرا هورمون‌ها مصرف نمی‌شوند و یا در واقع چرا نمی‌توان هورمون‌ها را در این تولید مصرف کرد، مورد بررسی و چالش قرار می گیرد.

علل عدم مصرف هورمون در جوجه‌ها

  1. مصرف هورمون غیر قانونی است!
    در ایالات متحده و بسیاری از کشورها کنترل بسیار شدیدی روی مصرف هورمون در جوجه‌ها و یا ترکیبات مشابه در تغذیه دام‌ها وجود دارد. هیچ ترکیب هورمونی برای استفاده طیور موجود نمی‌باشد. اکنون ممکن است به این فکر کنید که شاید به صورت غیر قانونی این ترکیبات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جواب باید گفت ثابت شده است که هیچ دلیل و استدلال منطقی برای استفاده این ترکیبات در تولید طیور وجود ندارد.
  2. هورمون‌ها موثر نمی‌باشند.
    تجویز هورمون منجر به افزایش رشد و وزن در جوجه‌ها نمی شود؛ همانطور که تزریق هورمون رشد به انسان موجب پیروزی تیم بسکتبال نمی‌شود. زیرا رشد یک فرایند متابولیک بسیار پیچیده است که طیف وسیعی از عوامل غدد درون ریز در آن نقش آفرینی می کنند.
  3. تجویز و تزریق هورمون بسیار مشکل می‌باشد.
    مانند انسولین که در درمان دیابت استفاده می‌شود، هورمون رشد هم یک ترکیب پروتئینی است. اگر این هورمون به صورت خوراکی مصرف شود. خیلی سریع مثل پروتئین موجود در سویا و یا ذرت هضم می شود. همانطور که می دانید افراد دیابتی بایستی انسولین را به صورت تزریقی دریافت کنند. بنابراین حتی اگر تاثیر مثبت آن را بپذیریم، هورمون رشد بایستی به جوجه‌ها در یک روال معمول تزریق شود. انجام تزریق صدها و یا هزاران جوجه توسط این هورمون انجام این سناریو را غیر محتمل می نماید. تحقیقات اخیر نشان داده است ترشح هورمون رشد طبیعی در جوجه به صورت ضربانی و هر 90 دقیقه یکبار می باشد. بنابراین به منظور ایجاد تاثیر مفید و مثبت این هورمون، بایستی این عمل با این زمانبندی به صورت داخلی وریدی هر 90 دقیقه تجویز شود.
  4. هورمون رشد جوجه به صورت تجاری تولید نمی‌شود و قیمت آن بسیار بالا می باشد.
    اگر یک کیلوگرم آن برای هر جوجه گوشتی استفاده شود، هزینه آن بسیار بالاتر از قیمت یک جوجه به خودی خود می‌باشد. بنابراین مصرف هورمون در جوجه‌ها هیچگونه ارزش اقتصادی نخواهد داشت.
  5. تاثیر منفی در کارایی و عملکرد رشد جوجه.
    جوجه های گوشتی امروزی از نظر ژنتیکی و رشد سریع به نحوی انتخاب شده‌اند که گاهی با محدودیت‌های فیزیولوژیکی مواجه می شوند.
    همه می دانیم هنگامی که یک مرد جوان، با ورود به سن بلوغ با افزایش سریع رشد و افزایش وزن همراه است. این جهش رشدی معمولا با التهاب مفاصل و یا عوارض دیگر همراه می باشد.
    این موضوع به همین نحو در جوجه گوشتی امروزی در مرز حداکثری فعالیت متابولیکی صدق می‌کند. بنابراین محدویت‌های تغذیه‌ای (چه به صورت فیزیکی و یا کاهش ارزش غذایی جیره) به منظور کاهش سرعت رشد و طبعاً کاهش موارد لنگش، حمله قلبی و آسیت انجام می‌شود. در مناطق حاره‌ای، به وضوح افزایش سریع رشد قطعا موجب افزایش تلفات به میزان دو الی سه و یا حتی چهار برابر، به دلیل استرس حرارتی می‌باشد. بنابراین استفاده از هورمون با عوارض افزایش سریع رشد در جوجه‌های گوشتی منافات دارد.
  6. درباره استروئیدهای آنابولیک چه می دانید؟
    گاه گاه خبرهایی در خصوص سوء استفاده از استروئیدهای انابولیک در رسانه توسط ورزشکاران شنیده اید. مسلما نپرسیده اید که آیا این مصرف موجب افزایش حجم و توده ماهیچه ای شده است. اگر چه این اثرات در ورزشکاران فقط ممکن است در انجام فعالیت های ترکیبی و تمرینات فیزیکی سنگینی مانند وزنه برداری موثر باشد. این سوال به ذهنتان متبادر شده است که نقش اصلی این هورمون ها در جوجه ها ممکن است موجب قوی شدن ماهیچه هایی شود که بالها را بالا و پایین می برند. جوجه ها هزاران سال است که پرواز نمی کنند و در هیچ یک از فعالیت ها و تمرینات بدنی جوجه ها استروئیدهای آنابولیک سودمند نخواهد بود.
  7. هورمون‌ها به طور عادی مورد نیاز نیستند.
    رشد سریع جوجه های گوشتی به سادگی قابل توضیح می باشد. بدون اینکه نیاز به توسل به تاثیر هورمون‌ها داشته باشیم. یک مرور روی یافته‌های ژنتیکی، نشان خواهد داد که برای دهه@های گذشته پرندگان رسیدن به وزن عرضه بازار را در یک روز را، زودتر از سال به دست آورده‌اند چالش و توجه تولید کنندگان صنعت طیور در تولید غذای با کیفیت (پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی و غیره) و فضای سالم شامل عایق بندی کف، تهویه مناسب، تعداد کافی دانخوری و آبخوری منطبق با ظرفیت های ژنتیکی جوجه گوشتی می باشد. با توجه به تکنیک های تولید صنعت طیور، رشد سریع جوجه گوشتی در تداوم روال آرام ولی پیوسته پیشرفت‌های ژنتیکی، تغذیه، مدیریت و کنترل بیماری‌ها هیچگونه دلیل منطقی برای استفاده از هورمون در پرورش طیور باقی نمی گذارد.

 

دانلود مقاله


مقالات دیگر

اطلاعات تماس

از روش های زیر میتوانید با ما در ارتباط باشید:

  • آدرس: اصفهان، خیابان جی، ابتدای خیابان تالار، ساختمان سپاهان‌دانه

  • سامانه ندای مشاور: 35080-031

  • آدرس پست الکترونیک: info@sepahandaneh.com


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت  سپاهان دانه پارسیان می باشد.